- verbonden partijen Veiligheidsregio Kennemerland (VRK)
Veiligheidsregio Kennemerland (VRK)
Gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Kennemerland (GR VRK)
Doelstelling
Door intergemeentelijke samenwerking en een doelmatige organisatie en coördinatie uitvoering geven aan:
- taken op het gebied van brandweerzorg, rampenbestrijding en crisisbeheersing als genoemd in de Wet veiligheidsregio’s;
- taken op het gebied van bescherming en bevordering van de gezondheid van de bevolking als genoemd in de Wet publieke gezondheid;
- taken betrekking hebbende op hulpverlening bij ongevallen en rampen alsmede de voorbereiding daarop, zoals genoemd in de Wet veiligheidsregio’s;
- de ingevolge de Wet Ambulancezorg (WAZ) noodzakelijke zorg en ambulancehulpverlening.
Deelnemende gemeenten
Beverwijk, Bloemendaal, Haarlem, Haarlemmermeer, Heemskerk, Heemstede, Uitgeest, Velsen, Zandvoort.
Bestuurlijk belang
Conform de GR is de burgemeester lid van het algemeen bestuur. De burgemeester is tevens lid van de bestuurscommissie Openbare Veiligheid.
Bestuurlijke verantwoording
Voor vaststelling van de begroting en het jaarverslag van de VRK wordt de zienswijze van de Raden gevraagd. Het Algemeen Bestuur van de VRK stelt vervolgens de begroting en het jaarverslag van de VRK vast, rekening houdend met de zienswijzen van de raden en de stemverhouding binnen de VRK. Bestuursrapportages van de VRK worden twee maal per jaar ter kennisname gebracht van de raadsleden. Daarnaast rapporteert de burgemeester de raad mondeling over de onderwerpen uit de bestuurscommissie.
Financieel belang
Op basis van het inwoneraantal vormt Bloemendaal 4,2% van het totaal van deze GR.
Risico's
Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking: gemiddeld
Jaarverslag
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
1 jan. 2021
31 dec. 2021
1 jan. 2021
31 dec. 2021
€ 8,900 miljoen
€ 6,966 miljoen
€ 56,312 miljoen
€ 62,024 miljoen
Rekeningresultaat
Resultaat na bestemming rekeningresultaat
2020
2021
€ 5,270 miljoen
€ 1,820 miljoen
Bijdrage vs. begroting
2022 (x € 1.000)
MJB x € 1.000) (61010110 brw,61020110 orde 66810111 vth,67010110 volksg 443300)
Begroot
Werkelijk
2023
2024
2025
2026
- € 2,276
n.n.b.
- € 2,325
- € 2,325
- € 2,325
- € 2,325
Ontwikkelingen
De inzet van de VRK blijft hard nodig in een omgeving die niet altijd zo veilig en gezond is als we voor onze burgers, ondernemers en bezoekers zouden willen. Meer mensen die verminderd zelfredzaam zijn, wonen zelfstandig. De bebou-wing, bewoning en verkeersbewegingen nemen toe. Klimaatwijziging verhoogt het gevaar voor de gezondheid, bijv. door hitte, infectieziekten; risico’s op (natuur)branden, overstromingen; maatschappelijke verstoringen, zoals onrust en stroomstoringen. Ook terrorisme en cybercriminaliteit en -terrorisme vormen steeds meer een reële dreiging. De VRK bereidt zich voor op de (nieuwe) Omgevingswet in samenwerking met de gemeenten. Gezondheid en veiligheid horen bij de belangen. De VRK wil als toegewijde organisatie dienstbaar zijn aan de gemeenten. De VRK heeft samenwerking voorop staan en investeert veel in goede contacten met de vele partners. Honderd procent veiligheid en gezondheid kan niemand creëren. Voorkomen, voorbereiden waar het kan en klaar staan waar het nodig is, daar staat de VRK voor, iedere dag weer.
- verbonden partijen Omgevingsdienst IJmond
Omgevingsdienst IJmond
Omgevingsdienst IJmond (ODIJ)
Doelstelling
Omgevingsdienst IJmond werkt als onderdeel van het openbaar bestuur, samen met burgers, bedrijven en overheden aan een evenwichtige en duurzame ontwikkeling van onze leefomgeving. Naast vergunningverlening, toezicht en handhaving bij bedrijven, adviseert de omgevingsdienst over de verschillende aspecten van de fysieke leefomgeving en duurzaamheid binnen het ruimtelijke domein.
In de uitvoering van haar taken vervult de omgevingsdienst een proactieve, regisserende en vooral verbindende rol. Als procesregisseur met kennis van zowel inhoud als uitvoering bevordert de dienst een integrale aanpak binnen het ruimtelijk domein en koppelt zij de juiste partijen aan elkaar. Daarbij is kwalitatieve en adequate dienstverlening leidend.
Initiatieven van burgers en bedrijven vragen een open houding, gericht op wederzijds vertrouwen. Als kennisorgaan anticipeert de omgevingsdienst hierop en faciliteert met een helder inzicht in het speelveld, binnen de kaders van de wet- en regelgeving.Deelnemende gemeenten
Beverwijk, Bloemendaal, Edam-Volendam, Haarlem, Heemskerk, Heemstede, Landsmeer, Oostzaan, Purmerend, Uitgeest, Velsen, Waterland, Wormerland en Zandvoort en van de provincie Noord-Holland.
Bestuurlijk belang
Conform de gemeenschappelijke regeling neemt een lid van het college zitting in het Algemeen Bestuur. Voor het nemen van een besluit geldt in het Algemeen Bestuur een gewogen stemverhouding die gebaseerd is op de financiële inbreng van de betreffende deelnemer in de GR. Voor Bloemendaal bedraagt deze 1,4%.
Bestuurlijke verantwoording
Voor vaststelling van de begroting van de GR ODIJ wordt de zienswijze van de gemeenteraden gevraagd. Het Algemeen Bestuur van de GR ODIJ stelt vervolgens de begroting en het jaarverslag van de GR ODIJ vast, rekening houdend met de zienswijzen van de raden. Daarnaast stelt het Algemeen Bestuur tweemaal per jaar een tussenrapportage vast met beleidsmatige en financiële verantwoordingsinformatie van het lopende begrotingsjaar.
Financieel belang
De bijdrage aan de GR voor de basistaken inclusief bodemtaken en impuls omgeving veiligheid wordt geraamd op een bedrag van € 155.037. Voor de overige milieutaken en toezicht en handhaving op Drank- en Horecawetgeving heeft de gemeente Bloemendaal een dienstverleningsovereenkomst afgesloten met Omgevingsdienst IJmond. Deze overeenkomst heeft jaarlijks een omvang van 2.690 uur. Voor toezicht en handhaving op de DOR (Digitaal Opkopers Register) heeft gemeente Bloemendaal een dienstverleningsovereenkomst afgesloten met de omgevingsdienst IJmond. Deze overeenkomst heeft per 1 december 2021 jaarlijks een omvang van 60 uur.
Voor 2023 komt de totale gemeentelijke bijdrage neer op € 396.681.Risico's
Risicoanalyse volgens nota Grip op samenwerking: laag
Jaarverslag
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
1 jan. 2021
31 dec. 2021
1 jan. 2021
31 dec. 2021
€ 861.194
€ 648.213
€ 10.410.251
€ 11.095.048
Rekeningresultaat
Resultaat na bestemming rekeningresultaat
Hiervan verrekend met de bijdrage gemeenten
2020
2021
2020
2021
€ 471.047
€ 160.362
€ 4.568
€
Bijdrage vs. begroting
2022 (x € 1.000)
Meerjarenraming (61020210+67040110.443300)
Begroot
Werkelijk
2023
2024
2025
2026
- € 327
nnb
- € 397
- € 407
- € 417
- € 427
Ontwikkelingen
Omgevingswet
De komende jaren staat Omgevingsdienst IJmond klaar om de gemeente Bloemendaal in de volle breedte van haar takenpakket te ondersteunen en te adviseren. Evenals voorgaande jaren staat de implementatie van de Omgevingswet in 2023 daarbij centraal. De inwerkingtreding van de Omgevingswet en de daarmee gepaard gaande overdracht van bevoegdheden van provincie naar gemeenten, leidt tot een wijziging van de Gemeenschappelijke Regeling in 2023.Klimaatakkoord
Net als de Omgevingswet, zal ook de Energietransitie in 2023 nadrukkelijk op de agenda blijven staan. Onder meer via de realisatie van maatregelen uit het Klimaatakkoord. De gemeente Bloemendaal heeft een belangrijke rol bij het behalen van doelstellingen uit het Klimaatakkoord. Omgevingsdienst IJmond ondersteunt de gemeente bij het opstellen van de Transitievisies Warmte en de wijkuitvoeringsplannen.Noord-Hollandse Energieakkoord
Omgevingsdienst IJmond controleert bedrijven en instellingen op het treffen van energiebesparende maatregelen. Maatregelen met een terugverdientijd van minder dan 5 jaar zijn wettelijk verplicht om te nemen. Tijdens controles wordt ook samen met ondernemers verkend welke mogelijkheden er zijn om de bedrijfsvoering verder te verduurzaming. Belangrijke pijler hierbinnen is het Noord-Hollandse Energieakkoord. In het akkoord staan afspraken over een gezamenlijk ambitieniveau, kaders voor de werkwijze van stimulerend toezicht en is er aandacht voor monitoring en inzet van middelen. Het akkoord loopt in principe tot 2025 en heeft als doel om provinciebreed een level playing field te creëren op gebied van toezicht op energiebesparende maatregelen. Het Energieakkoord biedt Omgevingsdienst IJmond kansen om verder te gaan op de ingeslagen weg, waarbij bedrijven via energiescans en dataloggers worden ontzorgd en gedurende een periode worden begeleid. Het leveren van een bijdrage aan de geformuleerde ambities uit het Energieakkoord betekent ook intensivering van toezicht en handhaving op dit dossier.Versterking VTH stelsel
Omgevingsdienst IJmond maakt deel uit van het landelijke stelsel van 29 omgevingsdiensten. Het huidige stelsel is vanaf 2013 opgebouwd en in 2016 wettelijk vastgelegd. Nu het stelsel enkele jaren van kracht is, wordt beter zichtbaar wat wel en niet werkt. In opdracht van de staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat heeft de Bestuurlijke Commissie Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving (VTH) in het milieudomein (commissie Van Aartsen) onderzoek gedaan naar de hoofdvraag welke mogelijkheden er zijn om milieuhandhaving, -toezicht en vergunningverlening in Nederland te versterken met als doel het stelsel effectiever en slagvaardiger te maken. De commissie van Aartsen publiceerde met haar rapport ‘Om de leefomgeving’, tien aanbevelingenmaatregelen. Omgevingsdienst IJmond heeft in 2022 een QuickScan uitgevoerd naar de aanbevelingen en de resultaten uit deze scan vertaald naar een programmatische aanpak die zal bijdragen aan de dienstverlening van Omgevingsdienst IJmond en de bijdrage die de dienst levert aan het beschermen en bevorderen van een gezonde leefomgeving. - verbonden partijen De Meerlanden Holding N.V.
De Meerlanden Holding N.V.
Meerlanden Holding N.V.
Doelstelling
Strategische samenwerking met andere publieke en/of private partijen op het gebied van inzamelen, verwerken en ontdoen van afval en beheer openbare ruimte. Niet alleen uit winstoogmerk maar ook uit maatschappelijke relevantie. De Meerlanden is uitvoeringspartner en kennisorganisatie.
Deelnemende gemeenten
Aalsmeer, Bloemendaal, Diemen, Haarlemmermeer, Heemstede, Hillegom, Lisse, Noordwijk en Noordwijkerhout.
Bestuurlijk belang
Gemeentelijke vertegenwoordiging in de Algemene Vergadering van Aandeelhouders (AVA).
Bestuurlijke verantwoording
Meerlanden legt de begroting en de jaarrekening ter goedkeuring voor aan de AVA. De jaarrekening bevat onder meer het voorgestelde dividend per aandeel. Verantwoording over de voortgang van de uitvoering van de dienstverleningsovereenkomst wordt ieder kwartaal afgelegd.
Financieel belang
9.765 aandelen (6,79% van de aandelen).
Risico's
Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking; gemiddeld
Jaarverslag
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
1 jan. 2021
31 dec. 2021
1 jan. 2021
31 dec. 2021
€ 29,464 miljoen
€ 31,265 miljoen
€ 27,729 miljoen
€ 29,976 miljoen
Resultaat en uitgekeerd dividend
Resultaat na belastingen
Dividend per aandeel
2020
2021
2020
2021
€ 1,259 miljoen
€ 2,599 miljoen
€ 4,35
€ 9,64
Ontvangen dividend vs. begroting
2022
Meerjarenraming (60050120.852000)
Begroot
Werkelijk
2023
2024
2025
2026
€ 65.000
€ 96.263
€ 95.000
€ 95.000
€ 95.000
€ 95.000
Ontwikkelingen
Uniforme tarieven voor afvalinzameling zijn van kracht. Elke gemeente betaalt naar rato dezelfde tarieven. De tarieven voor gladheidsbestrijding en straatreiniging worden geüniformeerd. In de raad van 8 juli 2021 is besloten om het aandelenpakket bij Meerlanden uit te breiden. Het aandelenpakket van de gemeente voldoet nu aan het evenredigheidsprincipe.
In de AVA van 10 juni 2022 is besloten een deel van het resultaat over 2021 na belastingen als dividend uit te keren. Het totaal aan ontvangen dividend in 2022 bedraagt € 96.263. In de begroting vanaf 2023 is met dit niveau rekening gehouden.