Berekening van de benodigde weerstandscapaciteit (de risico's)
De berekening is conform de nota weerstandsvermogen en risicobeheersing 2015.
Een gemeente is vrij om zelf de uitgangspunten en systematiek vast te stellen hoe het weerstandsvermogen wordt berekend. De manier om hiermee om te gaan is vastgelegd in de nota weerstandsvermogen en risicobeheersing 2015 Gemeente Bloemendaal. De gehanteerde methode is normatief voor wat betreft risico’s in de klasse ‘laag’ en specifiek voor de risico’s in de klassen ‘gemiddeld‘ en ’hoog’. De klasse ‘laag’ omvat veel risico’s waarvan het niet doenlijk en zinvol is om voor elk risico apart een waardering in geld aan te geven. Daarom wordt voor alle kleine en onbekende risico’s samen 3% van de beïnvloedbare lasten genomen. Risico’s ‘midden’ en ‘hoog’ worden gewaardeerd in geld conform onderstaande systematiek. Bij risico’s uit de klasse ‘midden’ wordt rekening gehouden met 30% van de geschatte financiële gevolgen, bij risico’s ‘hoog’ is dat 60%. Voor risico’s uit de klassen ‘hoog’ en ‘midden’ wordt onderscheid gemaakt in structurele en incidentele risico’s.
Het overzicht van risico’s wordt jaarlijks geactualiseerd bij begroting en jaarrekening. De lijst kan worden beschouwd als een zo goed mogelijke inschatting op basis van de beschikbare informatie.
Onderstaand is een overzicht te zien van de risico’s die niet op een of andere manier zijn ondervangen (waar geen voorziening voor is gevormd of verzekering voor is aangegaan) en die een financieel gevolg kunnen hebben.
Berekening benodigde weerstandscapaciteit (risico's) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Maximaal | Kans | % | Incidenteel | Structureel | ||
1 | Onvoorziene tegenvallers in samenhang met grondexploitatie Vitaal Vogelenzang (dus ook buiten de formele grondexploitatie zoals aanleg sportvelden en realisatie clubhuis) | PM | ||||
2 | Risico's onderbezetting Oldenhove waardoor niet alle lasten gedekt kunnen worden door huuropbrengsten. | PM | ||||
3 | Tegenvallers bij uitvoering APPA | PM | ||||
4 | Open einde regelingen / decentralisatie taken Rijk (zoals Jeugdzorg, WMO, WWB, leerlingenvervoer, Spaarne Werkt). Het risico is berekend op 10% van de lasten sociaal domein. | 1.250.000 | hoog | 60% | 750.000 | |
5 | Het risico bestaat dat niet voldaan wordt aan de voorwaarden van de zgn. vangnetregeling bekostiging Rijk statushouders, in dat geval zal wellicht een deel of de hele bekostiging vervallen. | PM | ||||
6 | Explosievenopsporing en -ruiming. Mogelijk dienen hiervoor onverwachts substantiële kosten gemaakt te worden. | 500.000 | midden | 30% | 150.000 | |
7 | Corona- en Oekraïne crisis. Opbrengsten kunnen tegenvallen, kosten kunnen hoger uitvallen en mogelijk zijn er structurele consequenties | PM | PM | |||
8 | Financiële gevolgen verliezen beroepszaak burger(s) inzake aanslagen afvalstoffen- en rioolheffing | PM | ||||
9 | Financiële gevolgen oplopende rente | PM | ||||
10 | Weerstandsvermogen risico's laag en onbekend (3% van de beïnvloedbare lasten) | laag | 1.598.520 | |||
TOTAAL | 1.748.520 | 750.000 |
1. Project Vitaal Vogelenzang | |
---|---|
Omschrijving: | Ontwikkelingen Vitaal Vogelenzang |
Impact: | PM |
Onvoorziene tegenvallers in samenhang met grondexploitatie Vitaal Vogelenzang (dus ook buiten de formele grondexploitatie zoals aanleg sportvelden en realisatie clubhuis) | |
2. Risico's Onderbezetting Oldenhove | |
Omschrijving: | Risico's onderbezetting Oldenhove waardoor niet alle lasten gedekt kunnen worden door huuropbrengsten. |
Impact: | PM |
De gemeente huurt voor 10 jaar Oldenhove om tijdelijke huisvesting te kunnen bieden. Daarmee draagt de gemeente het risico dat er onvoldoende huurinkomsten zijn om de kosten te kunnen dekken. | |
3. Tegenvallers bij uitvoering APPA. | |
Omschrijving: | Tegenvallers bij uitvoering APPA. |
Impact: | PM |
Het gaat hier om de pensioenen en sociale zekerheid van bestuurders. Onverwachte meerkosten kunnen zich voordoen bij dalende rente of onverwacht vertrek van een of meer bestuurders. | |
4. Open einde regelingen / decentralisatie taken sociale domein | |
Omschrijving: | Open einde regelingen / decentralisatie taken sociaal domein |
Impact: | Hoog, het berekende risico is € 750.000 |
Al Open einde regelingen / decentralisatie taken Rijk (zoals Jeugdzorg, WMO, WWB, leerlingenvervoer, Spaarne werkt). Voor inschatting van het structurele risico wordt 10% van de variabele lasten sociaal domein berekend. | |
5. Risico's Vangnetregeling statushouders | |
Omschrijving: | Het risico bestaat dat niet voldaan wordt aan de voorwaarden van de zgn. vangnetregeling bekostiging Rijk statushouders, in dat geval zal wellicht een deel of de hele bekostiging vervallen. |
Impact: | PM |
Aan de zgn. Vangnetregeling zijn voorwaarden verbonden waar de gemeente mogelijk niet aan kan voldoen. In dat geval worden mogelijk de kosten voor statushouders niet vergoed door het Rijk. | |
6. Explosievenopsporing en -ruiming | |
Omschrijving: | Mogelijk zijn incidenteel extra middelen nodig voor explosievenopsporing en -ruiming. |
Impact: | Midden |
Het berekende risico is € 150.000 | |
7. Corona en Oekraïne crisis | |
Omschrijving: | In 2020 werd de wereld geconfronteerd met de coronacrisis, met naast veel menselijk leed, grote financieel-economische gevolgen. Vervolgens was in februari 2022 de inval van Rusland in Oekraïne. Dit heeft zowel op korte als lange termijn consequenties. De directe en indirecte economische gevolgen zijn groot en kunnen de gemeente op vele manieren raken. |
Impact: | PM |
Zie de paragraaf Corona in het jaarverslag. Wat betreft de Oekraïne crisis zijn de gevolgen PM omdat de gevolgen groot, maar niet direct te kwantificeren zijn. | |
8. Financiële gevolgen verliezen beroepszaak burger(s) inzake aanslagen afvalstoffen- en rioolheffing | |
Omschrijving: | De gemeente is in hoger beroep gegaan inzake een zaak van burger(s) inzake afvalstoffen- en rioolheffing. |
Impact: | PM |
Indien de gemeente het hoger beroep niet wint, bestaat de kans dat de financiële impact substantieel zou worden doordat meer burgers in beroep gaan en/of de uitspraak bredere consequenties heeft waardoor een kostendekkende afval- en rioolexploitatie in 2023 niet meer mogelijk is. | |
9. Financiële gevolgen oplopende rente | |
Omschrijving: | De inflatie is opgelopen en ook rentes worden verhoogd om de inflatie te bestrijden. Daarmee wordt lenen (ook) voor gemeenten duurder. |
Impact: | PM |
Conform de kadernota 2023 is rente waarmee de begroting 2023 wordt opgesteld verhoogd naar 1,25%. De gemeente heeft een leningportefeuille met leningen van verschillende omvang en verschillende eindtijden. Voor nieuwe leningen zal vooralsnog sprake zijn van een hogere rente dan voorgaande jaren. De mogelijkheid bestaat dat rente verder op zal lopen en voor langere tijd hoog zal blijven. | |
10. Risico's laag en onbekend | |
Omschrijving: | Conform de nota weerstandsvermogen en risicobeheersing 2015 wordt voor risico's laag en onbekend 3% van de beïnvloedbare lasten berekend. |
Impact: | Laag |
Weerstandsvermogen risico's laag en onbekend (3% van beïnvloedbare lasten). |