- verbonden partijen Veiligheidsregio Kennemerland (VRK)
Veiligheidsregio Kennemerland (VRK)
Gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Kennemerland (GR VRK)
Doelstelling
Door intergemeentelijke samenwerking en een doelmatige organisatie en coördinatie uitvoering geven aan:
- taken op het gebied van brandweerzorg, rampenbestrijding en crisisbeheersing als genoemd in de Wet veiligheidsregio’s;
- taken op het gebied van bescherming en bevordering van de gezondheid van de bevolking als genoemd in de Wet publieke gezondheid;
- taken betrekking hebbende op hulpverlening bij ongevallen en rampen alsmede de voorbereiding daarop, zoals genoemd in de Wet veiligheidsregio’s;
- de ingevolge de Wet Ambulancezorg (WAZ) noodzakelijke zorg en ambulancehulpverlening.
Deelnemende gemeenten
Beverwijk, Bloemendaal, Haarlem, Haarlemmermeer, Heemskerk, Heemstede, Uitgeest, Velsen, Zandvoort.
Bestuurlijk belang
Conform de GR is de burgemeester lid van het algemeen bestuur. De burgemeester is tevens lid van de bestuurscommissie Openbare Veiligheid.
Bestuurlijke verantwoording
Voor vaststelling van de begroting en het jaarverslag van de VRK wordt de zienswijze van de Raden gevraagd. Het Algemeen Bestuur van de VRK stelt vervolgens de begroting en het jaarverslag van de VRK vast, rekening houdend met de zienswijzen van de raden en de stemverhouding binnen de VRK. Bestuursrapportages van de VRK worden twee maal per jaar ter kennisname gebracht van de raadsleden. Daarnaast rapporteert de burgemeester de raad mondeling over de onderwerpen uit de bestuurscommissie.
Financieel belang
Op basis van het inwoneraantal vormt Bloemendaal 4,2% van het totaal van deze GR.
Risico's
Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking: gemiddeld
Jaarverslag
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
1 jan. 2021
31 dec. 2021
1 jan. 2021
31 dec. 2021
€ 8,900 miljoen
€ 6,966 miljoen
€ 56,312 miljoen
€ 62,024 miljoen
Rekeningresultaat
Resultaat na bestemming rekeningresultaat
2020
2021
€ 5,270 miljoen
€ 1,820 miljoen
Bijdrage vs. begroting
2022 (x € 1.000)
MJB x € 1.000) (61010110 brw,61020110 orde 66810111 vth,67010110 volksg 443300)
Begroot
Werkelijk
2023
2024
2025
2026
- € 2,276
n.n.b.
- € 2,325
- € 2,325
- € 2,325
- € 2,325
Ontwikkelingen
De inzet van de VRK blijft hard nodig in een omgeving die niet altijd zo veilig en gezond is als we voor onze burgers, ondernemers en bezoekers zouden willen. Meer mensen die verminderd zelfredzaam zijn, wonen zelfstandig. De bebou-wing, bewoning en verkeersbewegingen nemen toe. Klimaatwijziging verhoogt het gevaar voor de gezondheid, bijv. door hitte, infectieziekten; risico’s op (natuur)branden, overstromingen; maatschappelijke verstoringen, zoals onrust en stroomstoringen. Ook terrorisme en cybercriminaliteit en -terrorisme vormen steeds meer een reële dreiging. De VRK bereidt zich voor op de (nieuwe) Omgevingswet in samenwerking met de gemeenten. Gezondheid en veiligheid horen bij de belangen. De VRK wil als toegewijde organisatie dienstbaar zijn aan de gemeenten. De VRK heeft samenwerking voorop staan en investeert veel in goede contacten met de vele partners. Honderd procent veiligheid en gezondheid kan niemand creëren. Voorkomen, voorbereiden waar het kan en klaar staan waar het nodig is, daar staat de VRK voor, iedere dag weer.
- verbonden partijen Participatiebedrijf Spaarne Werkt
Participatiebedrijf Spaarne Werkt
Gemeenschappelijke Regeling Participatiebedrijf Spaarne Werkt
Doelstelling
De doelstelling van het Participatiebedrijf is de organisatie van en toeleiding naar betaald werk voor de volgende doelgroepen:
- Inwoners met een indicatie Wsw of Nieuw Beschut
- Inwoners met een indicatie Banenafspraak
- Inwoners met een overbrugbare afstand tot de arbeidsmarkt
- Jongeren zonder startkwalificatie die zijn uitgevallen uit het onderwijs
Deelnemende gemeenten
Bloemendaal, Haarlem, Heemstede en Zandvoort.
Bestuurlijk belang
Het werkvoorzieningsschap is een openbaar lichaam (rechtspersoon) dat wordt bestuurd door het bestuur GR Participatiebedrijf Spaarne Werkt, bestaande uit vier verantwoordelijke portefeuillehouders van de deelnemende gemeenten. Het bestuur heeft ook nog twee onbezoldigde externe adviseurs.
Bestuurlijke verantwoording
De begroting van het Participatiebedrijf wordt ter zienswijze voorgelegd aan de gemeenteraad.
De jaarrekening wordt aan de raad ter kennisneming voorgelegd.Financieel belang
De gemeente Bloemendaal participeert voor circa 4 procent in deze gemeenschappelijke regeling, op basis van de toegekende re-integratiebudgetten Participatiewet (Wsw-deel).
Risico's
Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking; gemiddeld
Jaarverslag
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
1 jan. 2021
31 dec. 2021
1 jan. 2021
31 dec. 2021
€ 6.751.082
€ 6.331.456
€ 3.784.059
€ 4.132.394
Rekeningresultaat
Resultaat na bestemming rekeningresultaat
Hiervan verrekend met de bijdrage gemeenten
2020
2021
2020
2021
- € 311.424
- € 419.626
€ 0
€ 0
Bijdrage bestuurskosten
2022
Meerjarenraming (66040110.438206)
Begroot
Werkelijk
2023
2024
2025
2026
€ 0
n.n.b.
€ 0
€ 0
€ 0
€ 0
Ontwikkelingen
Het jaar 2022 was het eerste begrotingsjaar van het Participatiebedrijf Spaarne Werkt. Voor 2023 verwacht het Participatiebedrijf een aanvullende gemeentelijk bijdrage nodig te hebben van € 210.000 om tot een sluitende begroting te komen. Het aandeel van Bloemendaal is daarin € 8.000. Het uitgangspunt hierbij is dat de (regionale) economie zich grotendeels herstelt van de corona crisis. De raad heeft in het kader van het geven van een zienswijze ingestemd met de ontwerpbegroting 2023 van het Participatiebedrijf.
- verbonden partijen Regionale samenwerking Belastingen (GBKZ)
Regionale samenwerking Belastingen (GBKZ)
Gemeenschappelijke regeling ‘Gemeentebelastingen Kennemerland Zuid’ (GBKZ)
Doelstelling
Een doelmatige en kwalitatief goede uitvoering van de gemeentelijke taken op het gebied van het heffen en invorderen van gemeentelijke rechten en belastingen, alsmede uitvoering van de wet WOZ.
Intergemeentelijke samenwerking moet leiden tot kostenbesparing, verbetering van de continuïteit van processen en kwaliteit van uitvoering alsmede tot verhoging van het dienstverleningsniveau.Deelnemende gemeenten
Bloemendaal, Heemstede en Zandvoort.
Bestuurlijk belang
De wethouder financiën is lid van het portefeuillehouders overleg (Stuurgroep).
Bestuurlijke verantwoording
Ter voorbereiding op de behandeling en vaststelling van het jaarverslag van het afgelopen jaar, de marap (januari tot en met juli) en het jaarlijkse bedrijfsplan voor het aankomende jaar komen de portefeuillehouders Belastingen van de colleges van burgemeester en wethouders van de drie gemeenten ten minste drie maal per jaar in vergadering bijeen (Stuurgroep). De portefeuillehouders kunnen daarnaast zelf onderwerpen aandragen voor bespreking in de Stuurgroep. De marap gaat ter kennisname naar het college. Het bedrijfsplan en het jaarverslag gaan ter kennisname naar het college en de raad.
Financieel belang
De kostenverdeling tussen de gemeenten komt tot stand op basis van aantallen aanslagregels (kosten heffingen), aanslagbiljetten (kosten invordering) en WOZ objecten (kosten WOZ). Voor 2023 is het aandeel van de gemeente Bloemendaal ongeveer 31,4%.
Risico's
Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking; gemiddeld
Jaarverslag
GBKZ maakt deel uit van de gemeente Bloemendaal en publiceert geen eigen balans. GBKZ legt verantwoording af aan de deelnemende gemeenten via het jaarverslag over het afgelopen jaar.
Aandeel Bloemendaal
2021
2022
2023
2024
2025
2026
x € 1.000
- € 752
- € 672
- € 731
- € 762
- € 777
- € 793
Meerjarenraming
2022 (x € 1.000)
Meerjarenraming (54222) x € 1.000
Begroot
Werkelijk
2023
2024
2025
2026
- € 2.119
n.n.b.
- € 2.327
- € 2.424
- € 2.474
- € 2.524
Ontwikkelingen
De volgende ontwikkelingen hebben invloed op de begroting van GBKZ
*ICT: CIVision en 4Value (+ € 33.319)
Het budget voor ondersteuning CIVision en de jaarlijkse kosten van 4WOZ worden voor 2023 op de werkelijke kosten van 2022 begroot. De kosten worden hierdoor hoger geraamd dan de indexering. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door de implementatie van I-kwijtschelding en WOZ-berichtenverkeer.
* Inhuur extern personeel belastingen (+€ 27.519)
Door structurele inhuur voor de afhandeling van het stijgende aantal bezwaren woningen kan dit niet binnen het huidige inhuurbudget worden opgevangen en wordt dit budget voor 2023 verhoogd.
* Kapitaallasten (+ € 569)
De afschrijving van de investeringen BAG WOZ gebruiksoppervlakte 2020 start in 2023. Het project zal worden afgerond in 2022.
* Personeelslasten (+€ 87.913)
Uit aan interne analyse van GBKZ is gebleken dat er een formatie-uitbreiding noodzakelijk is voor het opvangen van de toegenomen hoorzittingen en de afhandeling van proceskosten bezwaar- en beroep en toegenomen aantal beroepen. De formatie wordt voor 2023 uitgebreid met 0,56 fte naar in totaal 16,66 fte. De kosten hiervoor bedragen € 34.500.
Daarnaast vallen de personeelslasten voor 2023 hoger uit dan eerder vastgesteld bij de begroting in 2021 (+ € 53.413). Dit wordt veroorzaakt door een bijstelling van het percentage van de indexering loonontwikkeling. 1,8 % bij de vaststelling begroting in 2021 en 3,7% bij de begroting 2023.Parkeren Zandvoort
Er zijn gesprekken gaande met Zandvoort over uitbreiding taken GBKZ op het terrein van parkeren Zandvoort per 1 januari 2023. De effecten hiervan op de kosten van GBKZ en de verrekening hiervan zijn nog niet in deze begroting meegenomen.Compensatie Uittreding Haarlemmerliede en Spaarnwoude
Vanwege de fusie met de gemeente Haarlemmermeer is per 1 januari 2019 de gemeente Haarlemmerliede en Spaarnwoude uit de Gemeenschappelijke Regeling getreden. De ontvangen afkoopsom is doorberekend in de begrotingscijfers tot en met het begrotingsjaar 2023.Projecten digitalisering en waarderen
De verdere digitalisering en de financiële gevolgen voor de komende jaren zijn afgestemd met de deelnemende gemeenten. Er wordt continue gewerkt aan verbetering van de gegevensstromen via de aansluiting op landelijke voorzieningen, onder meer het NHR, BAG en LvWOZ, van deze laatste is GBKZ bronhouder. Ook in de digitalisering van de dienstverlening zijn weer stappen gezet met de aansluiting op Mijn Overheid (2023 het 2 e jaar).
De Waarderingskamer, de toezichthouder van GBKZ, waardeert GBKZ met 4 sterren. Het streven is er op gericht in 2023 het maximum van 5 sterren te realiseren. - verbonden partijen Intergemeentelijke Afdeling Sociale Zaken
Intergemeentelijke Afdeling Sociale Zaken
Gemeenschappelijke regeling Intergemeentelijke Afdeling Sociale Zaken (IASZ)
Doelstelling
Het rechtmatig en doelmatig verlenen van uitkeringen ingevolge de Participatiewet, IOAW, IOAZ en Bbz. Terugdringen van uitkeringsafhankelijkheid en werkloosheid. Het verlenen van bijzondere bijstand, minimabeleid en schuldhulpverlening. Zo veel mogelijk beperken van de financiële risico’s. De visie/beleidsontwikkeling van de Participatiewet, IOAW, IOAZ, Bbz, WSW en gemeentelijke schuldhulpverlening.
De administratieve uitvoering van de WMO en Jeugdwet, alsmede de bemensing van het WMO-loket Bloemendaal.
Kwalitatief goed en een financieel gezonde intergemeentelijke afdeling voor inwoners die in een kwetsbare positie verkeren, met het doel zelfstandige participatie te bevorderen.
Het door de individuele gemeenten vastgestelde beleid en de uitvoering van de Participatiewet binnen de gestelde budgetten realiseren.Deelnemende gemeenten
Bloemendaal en Heemstede.
Bestuurlijk belang
Het college van B&W besluit over beleid, uitvoering, de begroting en de jaarrekening, op dezelfde wijze als bij de reguliere afdelingen.
Bestuurlijke verantwoording
Ter voorbereiding op de behandeling en vaststelling van het jaarlijkse afdelingsplan IASZ en de voortgang komen de stuurgroep en de portefeuillehouders van de colleges van burgemeester en wethouders van de gemeenten een aantal maal per jaar in vergadering bijeen. De portefeuillehouders kunnen daarnaast zelf onderwerpen aandragen voor bespreking in het portefeuilleoverleg.
Financieel belang
De gemeente Bloemendaal participeert voor circa 46 %.
Risico's
Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking; hoog
Jaarverslag
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
1 jan. 2021
31 dec. 2021
1 jan. 2021
31 dec. 2021
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
Meerjarenraming
IASZ
Lasten IASZ
Baten IASZ
Saldo2022 (x € 1.000)
Meerjarenraming (uit begroting IASZ)
Begroot
Werkelijk
2023
2024
2025
2026
-€7.870
nnb
-€ 7.837
-€7.813
-€7.781
-€7.831
€ 3.335
nnb
€ 3.713
€ 3.713
€ 3.713
€ 3.713
- € 4.535
nnb
- €4.214
- € 4.130
- €4.068
- € 4.118
Ontwikkelingen
De afstand tot de arbeidsmarkt van inwoners met een bijstandsuitkering wordt steeds groter. Intensieve begeleiding wordt daarom steeds belangrijker.
- verbonden partijen Schoolverzuim en Voortijdig Schoolverlaten 'West-Kennemerland'
Schoolverzuim en Voortijdig Schoolverlaten 'West-Kennemerland'
Gemeenschappelijke regeling Schoolverzuim en Voortijdig Schoolverlaten 'West-Kennemerland'
Doelstelling
Samenwerking op het gebied van leerplichtadministratie, leerplichthandhaving en RMC (=Regionale Meld- en Coördinatiefunctie voortijdig schoolverlaten).
Deelnemende gemeenten
Beverwijk, Bloemendaal, Haarlem, Heemskerk, Heemstede, Velsen en Zandvoort.
Bestuurlijk belang
De gemeenschappelijke regeling heeft een bestuur dat bestaat uit de portefeuillehouders van alle deelnemende gemeenten. De portefeuillehouders zijn door hun college van B&W gemandateerd om in dit bestuur besluiten te nemen. De bestuurders bepalen gezamenlijk het in te zetten beleid in de regio.
Bestuurlijke verantwoording
De begrotingen en jaarrekeningen worden voorgelegd aan de raad.
Financieel belang
De verdeelsleutels zijn vastgelegd in de gemeenschappelijke regeling op basis waarvan de gemeentelijke bijdrage wordt bepaald.
De gemeentelijke bijdrage is ongeveer 6,5% (naar rato van het aantal jongeren per gemeente van 5 tot 23 jaar op 1 januari van het voorafgaande jaar).Risico's
Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking; laag
Jaarverslag
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
1 januari 2021
31 dec 2021
1 januari 2021
31 dec. 2021
€ 400.412
€ 484.328
nihil
nihil
Rekeningresultaat
Resultaat voor bestemming rekeningresultaat
Hiervan verrekend met de bijdrage gemeenten
2020
2021
2020
2021
nihil
nihil
n.v.t.
n.v.t.
Bijdrage vs. begroting
2022
Meerjarenraming(64030130.443300)
Begroot
Werkelijk
2023
2024
2025
2026
-€ 110.918
n.n.b.
-€ 108.245
-€ 109.668
-€ 116.552
-€ 116.552
Toelichting gemeentelijke bijdrage 2023 e.v.
Perceel 1: administratie
Van de totale kosten wordt 25% betaald uit de RMC Rijksbijdrage. De overige 75% wordt door de 7 gemeenten gezamenlijk betaald, naar rato van het aantal in de gemeente woonachtige jongeren, zoals in de GR is afgesproken.
De stijging in perceel 1 wordt veroorzaakt door indexering (1,5% voor personele kosten en 1,4% voor materieel budget) en kostenstijging.Perceel 2: leerplicht
De kosten bestaan uit kosten voor de formatie (loonkosten en werkgeverslasten) en uitvoeringskosten (overhead). De middelen kwalificatieplicht valt direct aan Haarlem toe en wordt in mindering gebracht op de berekende bijdrage voor de gemeenten. In perceel 2 zorgt dezelfde indexering en kostenstijgingen als in perceel 1 voor een hogere gemeentelijke bijdrage.Perceel 3: RMC
RMC wordt volledig gefinancierd vanuit rijksmiddelen RMC, de voortijdig schoolverlaten programmagelden en de doeluitkering VSV.Ontwikkelingen
Het beleid wordt voortgezet. Voor 2023 blijven naar verwachting de rijksbudgetten in stand, in december 2022 worden deze bedragen bekend gemaakt, naar verwachting wijken deze niet veel af van de bijdragen voor 2022. In 2023 zal er blijvend worden ingezet op jongeren in kwetsbare posities en op jongeren zonder startkwalificatie die langer dan een jaar van school zijn.
- verbonden partijen Regeling bereikbaarheid Zuid-Kennemerland
Regeling bereikbaarheid Zuid-Kennemerland
Gemeenschappelijke Regeling Bereikbaarheid Zuid-Kennemerland
Doelstelling
Het vastleggen en langdurig borgen van onderlinge afspraken op het gebied van samenwerking bereikbaarheid. Instelling van en deelname aan een regionaal mobiliteitsfonds voor de realisering van projecten en maatregelen ter uitwerking van de regionale bereikbaarheidsvisie “Zuid-Kennemerland, bereikbaar door samenwerking”.
Dit fonds wordt ingezet om:- eigen programma’s van de regio volledig te financieren;
- een bijdrage te verlenen aan een groot project van één of meer regiogemeenten;
- een bijdrage namens de regio Zuid-Kennemerland te leveren aan projecten van andere overheden, die ook geheel of gedeeltelijk buiten de regio kunnen liggen.
Deelnemende gemeenten
Bloemendaal, Haarlem, Heemstede en Zandvoort.
Bestuurlijk belang
De portefeuillehouder verkeer is vertegenwoordiger namens de gemeente in de GR Bereikbaarheid Zuid-Kennemerland.
Bestuurlijke verantwoording
Vóór vaststelling van de begroting en het jaarverslag wordt de raad in de gelegenheid gesteld zienswijzen te geven. Projectvoorstellen worden voorgelegd aan de raad. Een project wordt uitgevoerd in regionaal verband indien een meerderheid van de raden van de deelnemers daar voor is.
Het financieel beheer van het fonds wordt uitgevoerd door de Gemeente Haarlem.Financieel belang
De vier deelnemende gemeenten storten jaarlijks een bijdrage in het fonds, gerelateerd aan het aantal inwoners. Bloemendaal stort in de periode 2013 t/m 2027 in totaal € 2.006.768.
Gemeente Bloemendaal participeert voor circa 12%.Risico's
Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking; laag.
Jaarverslag
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
1 jan. 2021
31 dec. 2021
1 jan. 2021
31 dec. 2021
€ 6,245 miljoen
€ 7,483 miljoen
n.v.t.
n.v.t.
Maakt deel uit van de jaarrekening gemeente Haarlem.
Rekeningresultaat
Resultaat voor bestemming rekeningresultaat
Hiervan verrekend met de bijdrage gemeenten
2020
2021
2020
2021
€ 222.000
€ 1.238.000
nihil
nihil
Bijdrage vs. begroting
2022 (x € 1.000)
Meerjarenraming (62010210.443300)
Begroot
Werkelijk
2023
2024
2025
2026
- € 161
- € 161
-€ 161
- € 161
- € 161
- € 161
Ontwikkelingen
Eind 2021 is een geactualiseerde regionale Bereikbaarheidsvisie vastgesteld. In 2022 wordt invulling gegeven aan een nieuwe Actieagenda met programma's en projecten waar de regio de komende jaren mee aan de slag wil.
- verbonden partijen Gemeenschappelijke Regeling Digitale Informatievoorziening en Technologie (GR DIT)
Gemeenschappelijke Regeling Digitale Informatievoorziening en Technologie (GR DIT)
Gemeenschappelijke Regeling Digitale Informatievoorziening en Technologie (GR DIT)
Doelstelling
Het beheren en ondersteunen van de informatievoorziening, informatiesystemen en ICT infrastructuur van de gemeenten Bloemendaal en Heemstede.
Deelnemende gemeenten
Bloemendaal en Heemstede.
Bestuurlijk belang
De raad, het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van de deelnemende gemeenten, ieder voor zover zij bevoegd zijn;
Bestuurlijke verantwoording
De beleidsbepalende bevoegdheden en de bevoegdheid om de financiële kaders vast te stellen blijven berusten bij de Gemeenten, ieder voor zover het hun bevoegdheid betreft.
Financieel belang
Bloemendaal draagt op basis van het inwoneraantal per 1 januari 2025 46% bij aan de totale exploitatielasten van deze GR.
Risico's
Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking; gemiddeld
Jaarverslag
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
1 jan. 2021
31 dec. 2021
1 jan. 2021
31 dec. 2021
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
Rekeningresultaat
Resultaat voor bestemming rekeningsresultaat
Hiervan verrekend met de bijdrage gemeenten
2020
2021
2020
2021
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
Bijdrage vs. begroting
2022 (x € 1.000)
Meerjarenraming (60041310.443200)
Begroot
Werkelijk
2023
2024
2025
2026
- € 3.031
n.n.b.
- € 3.219
- € 3.245
- € 3.290
- € 3.391
Ontwikkelingen
De gemeenten Bloemendaal en Heemstede werken samen op het gebied van Informatievoorziening en ICT. Daarvoor is per 1 januari 2021 de gemeenschappelijke regeling Digitale Informatievoorziening en Technologie (GR DIT) ingesteld. De ontwikkelingen van de GR DIT zijn onderdeel van programma 0 – Informatievoorziening en ICT.
- verbonden partijen Omgevingsdienst IJmond
Omgevingsdienst IJmond
Omgevingsdienst IJmond (ODIJ)
Doelstelling
Omgevingsdienst IJmond werkt als onderdeel van het openbaar bestuur, samen met burgers, bedrijven en overheden aan een evenwichtige en duurzame ontwikkeling van onze leefomgeving. Naast vergunningverlening, toezicht en handhaving bij bedrijven, adviseert de omgevingsdienst over de verschillende aspecten van de fysieke leefomgeving en duurzaamheid binnen het ruimtelijke domein.
In de uitvoering van haar taken vervult de omgevingsdienst een proactieve, regisserende en vooral verbindende rol. Als procesregisseur met kennis van zowel inhoud als uitvoering bevordert de dienst een integrale aanpak binnen het ruimtelijk domein en koppelt zij de juiste partijen aan elkaar. Daarbij is kwalitatieve en adequate dienstverlening leidend.
Initiatieven van burgers en bedrijven vragen een open houding, gericht op wederzijds vertrouwen. Als kennisorgaan anticipeert de omgevingsdienst hierop en faciliteert met een helder inzicht in het speelveld, binnen de kaders van de wet- en regelgeving.Deelnemende gemeenten
Beverwijk, Bloemendaal, Edam-Volendam, Haarlem, Heemskerk, Heemstede, Landsmeer, Oostzaan, Purmerend, Uitgeest, Velsen, Waterland, Wormerland en Zandvoort en van de provincie Noord-Holland.
Bestuurlijk belang
Conform de gemeenschappelijke regeling neemt een lid van het college zitting in het Algemeen Bestuur. Voor het nemen van een besluit geldt in het Algemeen Bestuur een gewogen stemverhouding die gebaseerd is op de financiële inbreng van de betreffende deelnemer in de GR. Voor Bloemendaal bedraagt deze 1,4%.
Bestuurlijke verantwoording
Voor vaststelling van de begroting van de GR ODIJ wordt de zienswijze van de gemeenteraden gevraagd. Het Algemeen Bestuur van de GR ODIJ stelt vervolgens de begroting en het jaarverslag van de GR ODIJ vast, rekening houdend met de zienswijzen van de raden. Daarnaast stelt het Algemeen Bestuur tweemaal per jaar een tussenrapportage vast met beleidsmatige en financiële verantwoordingsinformatie van het lopende begrotingsjaar.
Financieel belang
De bijdrage aan de GR voor de basistaken inclusief bodemtaken en impuls omgeving veiligheid wordt geraamd op een bedrag van € 155.037. Voor de overige milieutaken en toezicht en handhaving op Drank- en Horecawetgeving heeft de gemeente Bloemendaal een dienstverleningsovereenkomst afgesloten met Omgevingsdienst IJmond. Deze overeenkomst heeft jaarlijks een omvang van 2.690 uur. Voor toezicht en handhaving op de DOR (Digitaal Opkopers Register) heeft gemeente Bloemendaal een dienstverleningsovereenkomst afgesloten met de omgevingsdienst IJmond. Deze overeenkomst heeft per 1 december 2021 jaarlijks een omvang van 60 uur.
Voor 2023 komt de totale gemeentelijke bijdrage neer op € 396.681.Risico's
Risicoanalyse volgens nota Grip op samenwerking: laag
Jaarverslag
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
1 jan. 2021
31 dec. 2021
1 jan. 2021
31 dec. 2021
€ 861.194
€ 648.213
€ 10.410.251
€ 11.095.048
Rekeningresultaat
Resultaat na bestemming rekeningresultaat
Hiervan verrekend met de bijdrage gemeenten
2020
2021
2020
2021
€ 471.047
€ 160.362
€ 4.568
€
Bijdrage vs. begroting
2022 (x € 1.000)
Meerjarenraming (61020210+67040110.443300)
Begroot
Werkelijk
2023
2024
2025
2026
- € 327
nnb
- € 397
- € 407
- € 417
- € 427
Ontwikkelingen
Omgevingswet
De komende jaren staat Omgevingsdienst IJmond klaar om de gemeente Bloemendaal in de volle breedte van haar takenpakket te ondersteunen en te adviseren. Evenals voorgaande jaren staat de implementatie van de Omgevingswet in 2023 daarbij centraal. De inwerkingtreding van de Omgevingswet en de daarmee gepaard gaande overdracht van bevoegdheden van provincie naar gemeenten, leidt tot een wijziging van de Gemeenschappelijke Regeling in 2023.Klimaatakkoord
Net als de Omgevingswet, zal ook de Energietransitie in 2023 nadrukkelijk op de agenda blijven staan. Onder meer via de realisatie van maatregelen uit het Klimaatakkoord. De gemeente Bloemendaal heeft een belangrijke rol bij het behalen van doelstellingen uit het Klimaatakkoord. Omgevingsdienst IJmond ondersteunt de gemeente bij het opstellen van de Transitievisies Warmte en de wijkuitvoeringsplannen.Noord-Hollandse Energieakkoord
Omgevingsdienst IJmond controleert bedrijven en instellingen op het treffen van energiebesparende maatregelen. Maatregelen met een terugverdientijd van minder dan 5 jaar zijn wettelijk verplicht om te nemen. Tijdens controles wordt ook samen met ondernemers verkend welke mogelijkheden er zijn om de bedrijfsvoering verder te verduurzaming. Belangrijke pijler hierbinnen is het Noord-Hollandse Energieakkoord. In het akkoord staan afspraken over een gezamenlijk ambitieniveau, kaders voor de werkwijze van stimulerend toezicht en is er aandacht voor monitoring en inzet van middelen. Het akkoord loopt in principe tot 2025 en heeft als doel om provinciebreed een level playing field te creëren op gebied van toezicht op energiebesparende maatregelen. Het Energieakkoord biedt Omgevingsdienst IJmond kansen om verder te gaan op de ingeslagen weg, waarbij bedrijven via energiescans en dataloggers worden ontzorgd en gedurende een periode worden begeleid. Het leveren van een bijdrage aan de geformuleerde ambities uit het Energieakkoord betekent ook intensivering van toezicht en handhaving op dit dossier.Versterking VTH stelsel
Omgevingsdienst IJmond maakt deel uit van het landelijke stelsel van 29 omgevingsdiensten. Het huidige stelsel is vanaf 2013 opgebouwd en in 2016 wettelijk vastgelegd. Nu het stelsel enkele jaren van kracht is, wordt beter zichtbaar wat wel en niet werkt. In opdracht van de staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat heeft de Bestuurlijke Commissie Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving (VTH) in het milieudomein (commissie Van Aartsen) onderzoek gedaan naar de hoofdvraag welke mogelijkheden er zijn om milieuhandhaving, -toezicht en vergunningverlening in Nederland te versterken met als doel het stelsel effectiever en slagvaardiger te maken. De commissie van Aartsen publiceerde met haar rapport ‘Om de leefomgeving’, tien aanbevelingenmaatregelen. Omgevingsdienst IJmond heeft in 2022 een QuickScan uitgevoerd naar de aanbevelingen en de resultaten uit deze scan vertaald naar een programmatische aanpak die zal bijdragen aan de dienstverlening van Omgevingsdienst IJmond en de bijdrage die de dienst levert aan het beschermen en bevorderen van een gezonde leefomgeving. - verbonden partijen BNG Bank N.V.
BNG Bank N.V.
BNG Bank N.V.
Doelstelling
De BNG Bank N.V. is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger.
Bestuurlijk belang
Stemrecht via de Algemene Vergadering van Aandeelhouders (AVA)
Bestuurlijke verantwoording
In de begroting wordt het verwachte dividend opgenomen.
Financieel belang
21.060 aandelen à € 2,50 nominaal (0,03% van de aandelen)
Risico's
Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking; laag. Het eigenaarschap van gemeenten, provincies en de Staat, alsmede het door de statuten beperkte werkterrein van de bank, bieden financiers het vertrouwen dat het risico van kredietverlening aan dit instituut beperkt is. BNG Bank bundelt de uiteenlopende vraag van klanten tot een beroep op de financiële markten dat aansluit op de behoefte van beleggers wat betreft volume, liquiditeit en looptijd. Door de combinatie van beide elementen heeft de bank een uitstekende toegang tot financieringsmiddelen tegen scherpe prijzen, die weer worden doorgegeven aan decentrale overheden en aan instellingen voor het maatschappelijk belang. Dat leidt voor de burger uiteindelijk tot lagere kosten voor tal van voorzieningen.
Jaarverslag
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
1 jan. 2021
31 dec. 2021
1 jan. 2021
31 dec. 2021
€ 5.097 miljoen
€ 5.062 miljoen
€155.262 miljoen
€143.995 miljoen
Resultaat en uitgekeerd dividend
Resultaat na bestemming
Dividend per aandeel
2020
2021
2020
2021
€ 221 miljoen
€ 236 miljoen
€ 1,81
€ 2,28
Ontvangen dividend vs. begroting
2022
Meerjarenraming (60050120.852000)
Begroot
Werkelijk
2023
2024
2025
2026
€ 48.017
€ 48.017
€ 48.000
€ 48.000
€ 48.000
€ 48.000
Ontwikkelingen
In de AvA van de BNG Bank van 22 april 2022 is de jaarrekening van BNG Bank over 2021 vastgesteld. De netto winst over 2021 bedraagt € 236 miljoen (2020: € 221 miljoen). Tevens is in diezelfde vergadering ingestemd met het dividendvoorstel tot uitkering van 60% van de beschikbare winst na belasting. Dit komt neer op een dividendbedrag van € 127 miljoen (2020: € 101 miljoen). Het dividend bedraagt € 2,28 per aandeel van nominaal € 2,50 (2020: € 1,81). Dit betekende voor Bloemendaal een dividenduitkering 2021 van € 48.016,80 welk in het boekjaar 2022 wordt verantwoord.
Dividend in enig jaar wordt in het jaar +1 uitgekeerd.
BNG Bank zal blijven doen wat mogelijk is om haar klanten waar nodig te ondersteunen. Het financieringsbeleid van BNG Bank blijft onveranderd gericht op permanente toegang tot de geld- en kapitaalmarkt voor de gewenste looptijden en volumes tegen zo laag mogelijke kosten. De volatiliteit op de financiële markten zal dit jaar naar verwachting groot blijven. Dat maakt het doen van voorspellingen over het verwachte nettoresultaat 2022 niet verantwoord.
- verbonden partijen Stedin Groep N.V.
Stedin Groep N.V.
Stedin Groep N.V.
Doelstelling
Stedin heeft als netwerkbeheerder energie de taak om een veilige, betrouwbare en betaalbare energievoorziening te realiseren voor haar ruim 2 miljoen klanten. Dit doet zij enerzijds door het aanleggen, beheren en toekomstbestendig maken van de elektriciteits- en gasnetten en anderzijds door het faciliteren van de energiemarkt.
Bestuurlijk belang
Stemrecht via de Algemene Vergadering van Aandeelhouders (AVA)
Bestuurlijke verantwoording
Wethouder financiën. In totaal zijn 44 Nederlandse gemeenten aandeelhouder. In de begroting wordt het verwachte dividend opgenomen. Bij de voorjaarsnota wordt gerapporteerd over het ontvangen dividend (dat betrekking heeft op voorgaand kalenderjaar) en dat is vastgesteld door de AVA.
Financieel belang
16.490 aandelen à € 100 nominaal (0,33% van de aandelen)
Risico's
De risico's voor Bloemendaal zijn met name financieel van aard. Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking: laag
Jaarverslag
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
1 jan. 2021
31 dec. 2021
1 jan. 2021
31 dec. 2021
€ 2.891 miljoen
€ 3.270 miljoen
€ 4.681 miljoen
€ 4.912 miljoen
Resultaat en uitgekeerd dividend
Resultaat na belastingen
Dividend per aandeel
2020
2021
2020
2021
€ 42 miljoen
€ 21 miljoen
€ 4,14
€ 0,11
Ontvangen dividend vs. begroting
2022
Meerjarenraming (60050120.852000)
Begroot
Werkelijk
2023
2024
2025
2026
€ 1.814
€ 1.814
€ 0
€ 0
€ 0
€ 0
Ontwikkelingen
Stedin Groep is per 1 februari 2017 ontstaan als gevolg van de splitsing van Eneco Holding N.V. in een energiebedrijf (Eneco) en een netwerkbedrijf (Stedin). Stedin is netbeheerder in het grootste deel van de Randstad, waaronder Den Haag, Utrecht, Rotterdam en het Rijnmond haven- en Botlekgebied. Drukke, stedelijke gebieden met complexe infrastructuur, waar de afhankelijkheid van energie groot is en energie altijd beschikbaar moet zijn. Om te wonen, werken en leven. Vandaag en morgen. Daarnaast beheert Stedin de energie-infrastructuur in de regio's Kennemerland, Amstelland en Noordoost Friesland.
In de AVA van Stedin Holding BV van 22 april 2022 is de jaarrekening van Stedin Holding BV over 2021 vastgesteld. De netto winst over 2021 bedraagt € 21 miljoen (2020: € 42 miljoen). Na uitkering van het preferent rendement aan de houders van cumulatief preferente aandelen en toevoeging van 50% van de voor uitkering beschikbare winst aan de gewone bedrijfsreserve staat 50% van de voor uitkering beschikbare winst (zijnde een bedrag van € 0,5 miljoen) ter beschikking van de houders van gewone aandelen. Dit betekent een dividenduitkering over 2021 van € 0,11 per gewoon aandeel (2020: € 4,14).
Dit komt voor Bloemendaal neer op een dividenduitkering 2021 van € 1.813,90 welk in het boekjaar 2022 wordt verantwoord.
Dividend in enig jaar wordt in het jaar +1 uitgekeerd.Om de versnelling van de energietransitie mogelijk te maken, de economische groei te faciliteren en de kwaliteit van het huidige netwerk te borgen, investeert Stedin dit jaar naar verwachting € 718 miljoen in het netwerk en worden voor de periode van 2023 tot en met 2030 nog eens ruim € 8 miljard aan investeringen verwacht. Om alle investeringen te kunnen doen heeft Stedin de komende jaren € 1,8 miljard nodig. Hiervoor is het project Lange Termijn Financiering opgestart waarover Stedin in gesprek is met mogelijke nieuwe aandeelhouders zoals het Rijk, provincies en niet-aandeelhoudende gemeenten. Voor de komende jaren wordt in verband met de hoge kosten van de energietransitie géén dividenduitkeringen verwacht.
- verbonden partijen De Meerlanden Holding N.V.
De Meerlanden Holding N.V.
Meerlanden Holding N.V.
Doelstelling
Strategische samenwerking met andere publieke en/of private partijen op het gebied van inzamelen, verwerken en ontdoen van afval en beheer openbare ruimte. Niet alleen uit winstoogmerk maar ook uit maatschappelijke relevantie. De Meerlanden is uitvoeringspartner en kennisorganisatie.
Deelnemende gemeenten
Aalsmeer, Bloemendaal, Diemen, Haarlemmermeer, Heemstede, Hillegom, Lisse, Noordwijk en Noordwijkerhout.
Bestuurlijk belang
Gemeentelijke vertegenwoordiging in de Algemene Vergadering van Aandeelhouders (AVA).
Bestuurlijke verantwoording
Meerlanden legt de begroting en de jaarrekening ter goedkeuring voor aan de AVA. De jaarrekening bevat onder meer het voorgestelde dividend per aandeel. Verantwoording over de voortgang van de uitvoering van de dienstverleningsovereenkomst wordt ieder kwartaal afgelegd.
Financieel belang
9.765 aandelen (6,79% van de aandelen).
Risico's
Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking; gemiddeld
Jaarverslag
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
1 jan. 2021
31 dec. 2021
1 jan. 2021
31 dec. 2021
€ 29,464 miljoen
€ 31,265 miljoen
€ 27,729 miljoen
€ 29,976 miljoen
Resultaat en uitgekeerd dividend
Resultaat na belastingen
Dividend per aandeel
2020
2021
2020
2021
€ 1,259 miljoen
€ 2,599 miljoen
€ 4,35
€ 9,64
Ontvangen dividend vs. begroting
2022
Meerjarenraming (60050120.852000)
Begroot
Werkelijk
2023
2024
2025
2026
€ 65.000
€ 96.263
€ 95.000
€ 95.000
€ 95.000
€ 95.000
Ontwikkelingen
Uniforme tarieven voor afvalinzameling zijn van kracht. Elke gemeente betaalt naar rato dezelfde tarieven. De tarieven voor gladheidsbestrijding en straatreiniging worden geüniformeerd. In de raad van 8 juli 2021 is besloten om het aandelenpakket bij Meerlanden uit te breiden. Het aandelenpakket van de gemeente voldoet nu aan het evenredigheidsprincipe.
In de AVA van 10 juni 2022 is besloten een deel van het resultaat over 2021 na belastingen als dividend uit te keren. Het totaal aan ontvangen dividend in 2022 bedraagt € 96.263. In de begroting vanaf 2023 is met dit niveau rekening gehouden.
- verbonden partijen Regionaal inkoopbureau IJmond en Kennemerland
Regionaal inkoopbureau IJmond en Kennemerland
Stichting Regionaal Inkoopbureau IJmond en Kennemerland (stg. Rijk)
Doelstelling
Het creëren van voordelen op zowel financieel, kwalitatief als procesmatig gebied voor zelfstandige gemeenten, onder andere door het faciliteren van een regionaal inkoopbureau en voorts al hetgeen met één en ander rechtstreeks of zijdelings verband houdt of daartoe bevorderlijk kan zijn, alles in de ruimste zin des woords.
Deelnemende gemeenten
Alkmaar, Beverwijk, Bloemendaal, De Ronde Venen, Diemen, Heemskerk, Heemstede, Hillegom, Lisse, Noordwijk, Oostzaan, Ouder-Amstel, Uitgeest, Teylingen, Uithoorn, Velsen en Wormerland
Bestuurlijk belang
De gemeentesecretaris van Bloemendaal maakt deel uit van het algemeen bestuur van de stichting. Begroting en jaarrekening worden voorgelegd aan het college.
Bestuurlijke verantwoording
Het college van Burgemeester en Wethouders van Bloemendaal geeft voor vaststelling van het jaarverslag en de begroting van stg. Rijk in het Algemeen Bestuur een zienswijze aan. Het Algemeen Bestuur van stg. Rijk stelt vervolgens de begroting en het jaarverslag vast, rekening houdend met de zienswijzen en de stemverhouding binnen stg. Rijk.
Financieel belang
In 2023 neemt Bloemendaal 5,8% van de totale kosten voor zijn rekening.
Risico's
Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking: laag
Jaarverslag
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
1 jan. 2021
31 dec. 2021
1 jan. 2021
31 dec. 2021
€ 1.308.356
€ 1.3
€ 399.071
€ 3
Rekeningresultaat
Resultaat na bestemming rekeningresultaat
Hiervan verrekend met de bijdrage gemeenten
2020
2021
2020
2021
€ 592.010
€ 5
nihil
nihil
Bijdrage vs. begroting
2022 x € 1.000
Meerjarenraming (60040410.443200)
Begroot
Werkelijk
2023
2024
2025
2026
-€ 141
-€ 141
-€ 160
-€163
-€167
-€171
Ontwikkelingen
Als gevolg van de Corona crisis zet stichting RIJK in 2023 verder in op intensivering van relatiebeheer en legt prioriteit bij het collectief inkopen. De bijdrage van Bloemendaal stijgt in 2023 naar € 160.000 per jaar omdat het aantal dagen dat we afnemen stijgt van 4 naar 4,5 dag. Dat is nodig vanwege uitvoering van complexe aanbestedingen en de organisatie hierover adviseren.
- verbonden partijen Stichting Openbaar Primair Onderwijs Zuid-Kennemerland
Stichting Openbaar Primair Onderwijs Zuid-Kennemerland
Stichting Openbaar Onderwijs Zuid-Kennemerland (STOPOZ)
Doelstelling
Het in stand houden van scholen voor openbaar primair onderwijs, conform de wet op het Primair Onderwijs, in de gemeenten Bloemendaal, Haarlemmermeer, Heemstede en Zandvoort.
Deelnemende gemeenten
Bloemendaal, Haarlemmermeer, Heemstede en Zandvoort.
Bestuurlijk belang
Per 1 juli 2016 is sprake van een nieuwe bestuursstructuur. Per deze datum is sprake van een college van bestuur alsmede een raad van toezicht. De raad van toezicht bestaat uit 5 personen. De leden van de raad van toezicht worden door de raden van de 4 gemeenten benoemd.
Bestuurlijke verantwoording
De goedkeuring van de begroting en rekening van STOPOZ is sedert 1 juli 2016 de bevoegdheid van de raad van toezicht van STOPOZ (niet van de gemeenteraden). Aan de hand van o.a. periodieke voortgangsrapportages van de raad van toezicht en overleg met het college van bestuur worden de gemeenten geïnformeerd over de (financiële) gang van zaken.
Financieel belang
Er is geen sprake van een gemeentelijke bijdrage. Het betreft een geheel zelfstandig schoolbestuur. Het schoolbestuur ontvangt rechtstreeks de rijksvergoedingen.
Risico's
Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking; laag
Jaarverslag
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
1 jan. 2021
31 dec. 2021
1 jan. 2021
31 dec. 2021
€ 1.298.936
€ 2.385.966
€ 2.853.568
€ 2.483.261
Rekeningresultaat
Resultaat voor bestemming rekeningresultaat
Hiervan verrekend met de bijdrage gemeenten
2020
2021
2020
2021
- € 183.277
€ 1.087.027
nihil
nihil
Bijdrage vs. begroting
2022
Meerjarenraming
Begroot
Werkelijk
2023
2024
2025
2026
€ 0
€ 0
€ 0
€ 0
€ 0
€ 0
Ontwikkelingen
In juni 2016 hebben de raden van de 4 deelnemende gemeenten ingestemd met een wijziging van de bestuursstructuur van STOPOZ. Zie de onderdelen ‘Bestuurlijk belang’ en ‘Bestuurlijke Verantwoording’. Aanleiding voor de wijziging was de per 1 augustus 2010 in werking getreden wet ‘Goed onderwijs – Goed bestuur’.
In het kader van de invoering van het raad van toezichtmodel heeft de raad van Bloemendaal (in de vergadering van 28 juni 2016) een motie aangenomen.
In de motie geeft de raad aan het college opdracht:- er voor zorg te dragen dat de raad van toezicht bij vrijkomende plaatsen zodanig wordt ingevuld dat als eerste het financieel toezicht wordt versterkt;
- bij een nieuwe aanstelling van het college van bestuur en bij de raad van toezicht op aan te dringen dat voldoende competenties op financieel gebied worden geborgd.
- verbonden partijen Metropoolregio Amsterdam (MRA)
Metropoolregio Amsterdam (MRA)
Metropoolregio Amsterdam (MRA)
Doelstelling
De metropoolregio omspant het daily urban system van Amsterdam, ruwweg het gebied waarbinnen het meeste dagelijkse woon-werkverkeer plaatsvindt. Binnen dit gebied zijn er op allerlei terreinen – bereikbaarheid, arbeidsmarkt, woningmarkt – onderlinge afhankelijkheden. Wat de ene gemeente doet, heeft invloed op de andere. Met de MRA-samenwerking bundelen we de overheidskracht binnen de regio en zijn we samenwerkingspartner voor partijen op gemeentegrens-overstijgende onderwerpen die raken aan de internationale concurrentiepositie en leefkwaliteit van de regio. Gezamenlijk dragen we de verantwoordelijkheid om een goed functionerende metropoolregio te zijn.
Deelnemende gemeenten
De Metropoolregio Amsterdam is het samenwerkingsverband van de provincies Noord-Holland en Flevoland, de Vervoerregio Amsterdam en de gemeenten Aalsmeer, Almere, Amstelveen, Amsterdam, Beverwijk, Blaricum, Bloemendaal, Diemen, Edam-Volendam, Gooise Meren, Haarlem, Haarlemmermeer, Heemskerk, Heemstede, Hilversum, Huizen, Landsmeer, Laren, Lelystad, Oostzaan, Ouder-Amstel, Purmerend, Uithoorn, Uitgeest, Velsen, Waterland, Wijdemeren, Wormerland, Zaanstad en Zandvoort.
Bestuurlijk belang
In het MRA bestuur zijn alle bestuurlijke regio's vertegenwoordigd. De portefeuillehouder van de gemeente Haarlem vertegenwoordigt de regio Zuid-Kennemerland in het MRA bestuur.
Bestuurlijke verantwoording
De begroting wordt ter consultatie voorgelegd aan de betrokken partijen. Daarna volgt vaststelling tijdens de MRA AV. Ter voorbereiding wordt eerst een globale begroting toegezonden door het MRA bestuur aan deelnemende gemeente.
Financieel belang
Betreft een bedrag per inwoner. De inwoner bijdrage is bepaald op basis van een schatting van het aantal inwoners en een geïndexeerde bijdrage per inwoner.. De indexatie van de bijdrage per inwoner is conform de afspraak uit de Samenwerkingsafspraken berekend op basis van de gemiddelde inflatie over de afgelopen vier jaar. Voor 2022 bedraagt de bijdrage per inwoner € 1,56, voor 2023 € 1,59 en voor 2024 € 1,63. Dit betekent voor Bloemendaal een jaarlijkse bijdrage van ca. € 37.720 (2022: € 37.527).
De provincies Noord-Holland en Flevoland dragen als basisbijdrage evenveel bij als de grootste gemeente uit hun provincie.
Risico's
Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking; gemiddeld
Jaarverslag
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
1 jan. 2021
31 dec. 2021
1 jan. 2021
31 dec. 2021
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
Rekeningresultaat
Resultaat na bestemming rekeningresultaat
Hiervan verrekend met de bijdrage gemeenten
2020
2020
2020
2021
€ 200.000
€ 20
n.v.t.
n.v.t.
Bijdrage vs. begroting
2022
Meerjarenraming (63010110.443800)
Begroot
Werkelijk
2023
2024
2025
2026
- € 37.527
n.n.b.
- € 50.000
- € 51.150
- € 52.326
- € 53.530
Ontwikkelingen
De MRA agenda 2020-2024 is opgesteld om uitvoering te geven aan de doelstelling van de versterkte samenwerking binnen de MRA. Deze agenda vormt de basis voor het werkplan en de begroting van de MRA. De gemeente Bloemendaal is bij een aantal projecten betrokken, waaronder o.a. afstemming programmering woningbouw, onderzoek naar wonen in de MRA, de verstedelijkingsstrategie, circulair maken regionale grondstoffenketens en de realisatie van elektrische laadpalen. Deze projecten staan ook in het jaar 2023 op de agenda. Daarnaast zal vanuit de Provincie en de MRA gekeken worden hoe zij eventueel kunnen helpen met het versnellen van de woningbouw. Het uitvoeren van de MRA investeringsagenda zal in 2023 ook vorm krijgen.
De MRA samenwerkingsafspraken zijn vastgesteld. Het uitgangspunt hierbij is een strakkere organisatie en een scherper profiel met drie prioriteiten: de meest inventieve regio van Europa, menselijke maat met aandacht voor de kwaliteit van leven en duurzame verbondenheid.
Daarnaast zal als gevolg van het invoeren van de om-niet regeling vanuit de regio Zuid-Kennemerland 1,3 fte geleverd worden. De precieze invulling dient nog ambtelijk (regionaal) uitgewerkt te worden. De uitwerking daarvan zal financiële consequenties hebben voor de gemeentelijke bijdrage. In de begroting 2023 is met een verhoogde raming van de bijdrage wel al rekening gehouden. - verbonden partijen Gemeenschappelijke Orgaan Beschermd Wonen
Gemeenschappelijke Orgaan Beschermd Wonen
Gemeenschappelijk Orgaan Beschermd Wonen
Doelstelling
Het Rijk verplicht gemeenten binnen dezelfde regio om samen te werken bij de doordecentralisatie Beschermd wonen. Om aan deze eis te voldoen hebben de gemeenten in onze regio afgesproken het Gemeenschappelijk Orgaan Beschermd Wonen op te richten (GO). Vanuit het GO worden afspraken gemaakt over beleid, gezamenlijke taken en verantwoordelijkheden, inkoop en financiën. Het GO zou ingaan per 1 januari 2023. Dit is uitgesteld. Over de (nieuwe) ingangsdatum van het GO zijn de regiogemeenten met elkaar in gesprek. De verwachting is dat dit 1 januari 2024 wordt. De ambitie van de doordecentralisatie is dat burgers met een psychische kwetsbaarheid zo gewoon mogelijk wonen, in hun eigen omgeving, met herstelondersteuning gericht op inclusie, volwaardig burgerschap, participatie, zelfredzaamheid en informele steun. Dit versterkt de beweging van ‘intramuraal’ naar ‘zo gewoon mogelijk' thuis wonen. Het GO faciliteert een goede samenwerking in de regio, wat bijdraagt aan het behalen van deze doelstellingen.
Deelnemende gemeenten
Heemskerk, Beverwijk, Velsen, Haarlem, Zandvoort, Bloemendaal, Heemstede en Haarlemmermeer.
Bestuurlijk belang
Aan het Gemeenschappelijk Orgaan Beschermd Wonen wordt deelgenomen door de colleges van de acht gemeenten. Zij worden vertegenwoordigd door hun portefeuillehouders. De uitvoerende taken van het GO worden belegd bij het Uitvoeringsteam Regionale BW (URB), dat in ieder geval de eerste 3 jaren gepositioneerd wordt bij de gemeente Haarlem.
Bestuurlijke verantwoording
De begroting van het GO wordt ter zienswijze voorgelegd aan de gemeenteraad.
Financieel belang
PM.
Risico's
Risico analyse volgens nota Grip op samenwerking; laag
Jaarverslag
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
1 jan. 2021
31 dec. 2021
1 jan. 2021
31 dec. 2021
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
Rekeningresultaat
Resultaat na bestemming rekeningresultaat
Hiervan verrekend met de bijdrage gemeenten
2020
2020
2020
2021
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
Bijdrage vs. begroting
2022
Meerjarenraming (63010110.443800)
Begroot
Werkelijk
2023
2024
2025
2026
n.v.t.
n.v.t.
PM
PM
PM
PM
Ontwikkelingen
Het Rijk heeft in juni 2022 besloten dat de doordecentralisatie beschermd wonen wordt uitgesteld naar 1 januari 2024. Dit betekent dat in 2023, net als in de huidige situatie, de zorgkosten en uitvoeringskosten voor Beschermd Wonen nog volledig worden gedekt uit de rijksbijdrage BW die centrumgemeente Haarlem ontvangt. Onder andere vanwege deze landelijke ontwikkelingen en de gevolgen hiervan voor ons regionale proces is het noodzakelijk gebleken de oprichting van het GO Beschermd wonen uit te stellen.